wika
W świecie muzułmańskim, ale i nie tylko tam "dżihad" to ostatnio bardzo popularne słowo, które ma kilka znaczeń - raz oznacza walkę z samym sobą, innym razem walkę w obronie samego siebie, a kiedy indziej i chyba najczęściej - "świętą wojnę" przeciwko herezjom i innym takim, choć tu by raczej bardziej pasowało określenie "kital". Początkowo te dwa określenia stanowiły coś zupełnie odmiennego, potem się jednak zlały w jedno. Czy jednak rzeczywiście święta wojna jest święta?
No właśnie. Czytałam ostatnio książkę M. M. Dziekana i moją uwagę zwrócił stosunek autora do świętej wojny. Pozwolę sobie przytoczyć jeden fragment:
"W kontekście teologii islamu termin "święta wojna" nie ma w ogóle zastosowania, ponieważ brakuje podziału na sfery sacrum i profanum, wobec czego wszystkie działania interpretowane są w kontekście religijnym, a więc każda wojna jest i święta, i świecka".
Co o tym myślicie? Samo to stanowisko, choć niewątpliwie interesujące, nie wnosi nic do problematyki dżihadu, ale zwraca uwagę na ciekawy jego aspekt i to, że faktycznie naprawdę wiele zależy od interpretacji Koranu.
owszem, z punktu widzenia rozdziału sfery sacrum i profanów takie jęcie wojny wydaje się niewłaściwe. Ale z drugiej strony, wojna z innym państwem muzułmańskim, którego nie będzie można oskarżyć o herezje, czy brak wiary w Allaha, nie będzie miała nigdy charakteru wojny świętej. A zatem takie określenie dotyczy wojny z niewiernymi (w kontekście tym szerokim, jako konfliktu zbrojnego). Idąc dalej nawet tutaj pojawiają się różne spojrzenia i to wśród samych muzułmanów. Ponieważ Żydzi i chrześcijanie są wierzącymi, część uważa, że mówienie o wojnie świętej w odniesieniu do nich nie jest właściwe. W pierwszym rzędzie tytuł niewiernych odnosi się do niewierzących w Boga objawionego.
Określa się także walkę wewnętrzną człowieka ze swoimi wadami jako mały dżijad.
określenie dotyczy wojny z niewiernymi (w kontekście tym szerokim, jako konfliktu zbrojnego)
Chyba nie aż tak szerokim.
Dżihad to wojna w obronie wiary i może być ogłoszona tylko w czasie, gdy ta wiara jest zagrożona.
Właściwie żadna dzisiejsza wojna prowadzona przez muzułmanów z niewiernymi nie spełnia tego postulatu, więc nie może być dżihadem.
Najbliższa temu określeniu była wojna w Afganistanie w czasach walki z okupacją radziecką.