ďťż

wika

Pierwsze lotniskowce były w zasadzie jednostki eksperymentalnymi. Testowano na nich różnego rodzaju rozwiązania techniczne starając się wybrać najbardziej optymalne. Okręty pierwszej generacji tj LANGLEY ,HOSHO ,ARGUS oraz FURIUS były okrętami gładko pokładowymi ( bez wysepki) o bardzo małej wyporności oraz prędkości maksymalnej. Do czasów II wojny światowej przetrwały jako jednostki szkolne i były w ograniczonym zakresie wykorzystywane jako okręty bojowe. jednak ich znaczenie dla dalszego rozwoju lotniskowców było bardzo duże. Próby eksploatacyjne lotniskowców I generacji mialy wpływ na dalszy rozwój okrętów tej klasy w poszczególnych krajach. Wprowadzone do służby w ROYAL NAVY kilka lat po zakończeniu I wojny światowej okręty HMS Eagle i HMS Hermes można już zaliczyć do jednostek II generacji. Miały one nieco większą wyporność a ich wypracowana sylwetka była charakterystyczna dla kolejnych jednostek tej klasy.
Impuls do dalszego rozwoju lotniskowców dała Konferencja Waszyńktosnka. Morski układ rozbrojeniowy zawarty w 1922 roku znacznie ograniczył tonaż jednostek ( w tym pancerników) oraz wprowadził ścisła klasyfikację okrętów.
Interesujące nas okręty podzielone zostały na 4 grupy :

- transportowce lotnicze oraz okręty wodnosamolotów .Był to jednostki znane z działań podczas i wojny światowej , które wyposażone były w wodnosamoloty. Do tej grupy zaliczono również okręty służące do transportu samolotów .
- krążowniki z pokładem lotniczymo typu okręty również wykorzystywane były podczas I wojny światowej .Były to krążowniki , które dodatkowo wyposażono w platformę startową. Konwencja dopuszczała wyposażenie 25% posiadanych krążowników w pokłady lotnicze i samoloty. Podczas II wojny światowej większość ciężkich okrętów wyposażona była w katapulty i samoloty.
- Lotniskowcedług opracowanej wówczas definicji lotniskowiec był to okręt nawodny , który służył do transportu samolotów i jest tak zbudowany aby mogły z niego startować i na nim lądować samoloty. Wyporność okrętów tej klasy ograniczono do 27 000 ton .
- Krążowniki lotnicze .Były to jednostki łączące cechy krążowników i lotniskowców .Jednak pomysł okazał się chybiony i powstały tylko dwie tego typu jednostki




- Krążowniki lotnicze .Były to jednostki łączące cechy krążowników i lotniskowców .Jednak pomysł okazał się chybiony i powstały tylko dwie tego typu jednostki

mógłbys cos więcej? Bo z tego co ja wiem, to jeżeli chodzi o międzywojnie, to jedynym okrętem tej klasy był szwedzki Gotland, jeżeli chodzi o okres drugiej wojny, to były też pancernikolotniskiwce Ise i Hyuga, plany budowy czegoś podobnego miał tez ZSRR. Przebudowane japońskie krążowniki ciężkie tez miały na pokładach hydroplany w ilości równej Gotlandowi (6-8)
Natoomiast po wojnie takie okręty budował głównie własnie ZSRR trzy Kijewy i jeden Baku, oraz śmigłowcowce klasy Moskwa. Zdaje się, że i włoskiego Vittorio Veneto mozna do tej klasy zaliczyć.
Jak już napisałem były to jednostki łączące cechy krążowników i lotniskowców .Jednak pomysł okazał się chybiony i powstały tylko dwie tego typu jednostki . Pierwsza z nich HMS Furious , wkrótce przebudowany został na „ klasyczny” lotniskowiec , natomiast druga to HMS Vindictive ( 9750 t , 4 x 190 mm , 6 samolotów ) przekonstruowany pod koniec wojny na krążownik . W latach 1923-24 przebudowany na „klasyczny” krążownik , zachował jednak dziobowy hangar na 6 wodnosamolotów . Istniały także plany budowy tego typu jednostek w Stanach Zjednoczonych oraz Japonii , jednak nie zostały one zrealizowane .
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dagmara123.pev.pl
  •