wika
dwóch operatorów: jeden nagrywa w 4:3, drugi w 16:9 (materiał wyjściowy to czyste 16:9, nie żadne 4:3 z kaszeta). cały projekt musi być w formacie 4:3. moje pytanie: jak mogę przekonwertowac 16:9 na 4:3? chciałbym dostosować go do formatu 4:3 jeszcze PRZED dokonaniem kompresji/PRZED zmontowaniem.
kiedy zmieniam format pliku (interprete footage w premiere pro) z D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.422) na D1/DV PAL (1.067) [4:3], kadr zostaje zwężony do 4:3, ale po wyeksportowaniu materiału i odtworzeniu pojawiają się grube czarne pasy dookoła kadru - można je jakoś usunąć?
Hmm, chyba nie rozumiem. Chcesz wykadrować 16:9 do 4:3 alias przyciąć po bokach czy po prostu ścisnąć? Pewnie to pierwsze.
Proponuję użyć virtualdub'a.
jeśli ścisnąć, to jak usunąć czarne pasy dookoła kadru?
jeśli przyciąć, to potrzebuje poradnik krok po kroku.
Ok już ci mówię:
- Otwierasz sobie swój plik w virtual dubie.
- Wybierasz: VIDEO -> FILTERS -> ADD... -> NULL TRANSFORM
- Jak doda filtr na listę klikasz z prawej na CROPPING
- Wpisujesz o ile ma przyciąć z prawej i z lewej (X1 offset i X2 offset) - oczywiście musisz sobie wyliczyć
- OK i OK.
Teraz żeby zapisać to o takich samych parametrach jak pierwotnie wybierz VIDEO -> DIRECT STREAM COPY i AUDIO -> DIRECT STREAM COPY a potem FILE -> SAVE AS AVI.
zaraz obadam sprawę i dam znac, co wyszło...
Mierzwiak, nie widzę żadnej różnicy. wpisuje w X1 i X2 po 80 (tak na próbę), daje OK, ustawiam DirectSC, zapisuje i... wychodzi identyczny plik. nic nie zostało przycięte.
U mnie wychodzi
Aaaaaaaaa... cholera.
Ej, z tego co mi się wydaje, DirectSC po prostu kopiuje obraz lejąc na wszelkie filtry i przekształcenia. Ja bym wybrał pełne przetwarzanie.
Zgadza się Great, faktycznie. Trzeba wybrać VIDEO -> FULL PROCESSING MODE. Sorry Mental.
Jak to zaznaczysz, to następnie wejdź w VIDEO -> COMPRESSION i ustaw co tam ci się podoba.
masz na mysli kodek?
Tak.
no ale ja nie chce tracić jakości, chce to przyciąć i wyeksportować w identycznym formacie Microsoft DV AVI - premiere pro ma taka opcje, właśnie probuje to rozgryźć.
Skoro nie chcesz kompresować to ustaw uncompressed. Tylko jeśli to długi materiał, lepiej żebyś miał kilkadziesiąt giga wolnego
materiał waży 2 giga prosto z kamery. z dwóch giga zrobi się raptem 20??? jakim cudem? ja chce to po prostu wyeksportować PRZYCIĘTY plik, bez czarnych pasów w identycznym formacie jak materiał wyjściowy (DV AVI)
Jeśli materiał źródłowy jest nieskompresowany to rozmiar po wyeksportowaniu będzie taki sam.
Zrób tak jak ci napisaliśmy.
Mental, przycięcia wymaga rozkodowania materiału i skompresowanie go na nowo, na to nie ma rady. Musisz pobawić się parematrami kompresji aby obraz pozostał w wyjściowej jakości.
Jeśli materiał źródłowy jest nieskompresowany to rozmiar po wyeksportowaniu będzie taki sam.
DV to kompresja (między innymi).
Po prostu pośli to znowu w DV o takim samym bitracie. Zresztą w DV jest chyba jakiś standardowy.
EDIT:
odpuszczam sobie virtual duba. popracuje nad tym w premiere. jak ktoś ma pomysł odnośnie premiere, niech pisze, a nie zostanie mu to zapomniane:)
http://forums.creativecow.net/thread/205/871295
dziekuje wszystkim za pomoc.
sprawe rozwiazalem w pojedynke :) - utworzylem w premiere projekt w formacie 4:3, po czym importowalem material w 16:9 - obraz przycial sie idealnie, bez czarnych pasow i kompresji kodekami.
Taaa, po prostu "kompresja kodekami" (DV) obyła się bez Twojej wiedzy.