wika
Na początek dane :
Wymiary i osiągi Pe-2FT
Rozpiętość 17,11 m
Długość 12,78 m
Wysokość 4,0 m
Pow. nośna 40,5 m2
Masa własna 5950 kg
Masa użyt. 1820 kg
Masa maks. 7770 kg
Prędkość maks. 580 km/h
na wysok. 4000 m
Prędkość przelot. 480 km/h
Prędkość lądow. 170 km/h
Czas wznoszenia 7 min.
na wysokość 5000 m
Pułap 9000 m
Zasięg 1200 km
I uzbrojenie dla Pe-2FT:
- dwa karabiny maszynowe 7,62 mm lub karabin maszynowy 7,62 mm i 12,7 mm w części dziobowej
- ruchomy karabin maszynowy 7,62 mm lub 12,7 mm na górnym stanowisku strzeleckim
- ruchomy karabin maszynowy 7,62 mm lub 12,7 mm w stanowisku podkadłubowym
- ładunek 1600 kg w komorze bombowej i na podwieszeniach zewnętrznych.
Była to jedna z najlepszych radzieckich konstrukcji.
Początki konstrukcji sięgają prototypu myśliwca wysokościowego WI-100, oblatanego 22 grudnia 1939. Takie było początkowe założenie. Ale już wkrótce Pietlakow otrzymał zadanie przekonstruowania maszyny na bombowiec nurkujący.
Konstruktor szybko się z tym uporał.
Powstał doskonały bombowiec taktyczny. Wybudowanych zostało ponad 11 tysięcy egzemplarzy.
Latał do końca wojny.
W czasie mojej pracy w Muzeum WP, spotkałem człowieka, który po wojnie latał na tym samolocie, jako nawigator.
Mówił, że w zasadzie jedyną wadą tej maszyny, była zbyt duża prędkość lądowania.
Hej
To ja się jak zwykle powymądrzam o bombach:
Wszystko razem sprawiło że Pe-2 z produkcji wojennej nie był samolotem zbyt lubianym. Charakterystyczne że w Polsce zaczęto wycofywać je z jednostek bojowych od 1950 zastępując je Tu-2 - a przecież obie maszyny są niemal rówieśnikami...
No tak, tylko Tu-2 zaliczało się do bombowców średnich, no na rosyjskie warunki.
I czy czasami nie był to juz odrzutowy IŁ-28?
Hej
Faktycznie trochę za bardzo uprościłem. Pierwsze Tu-2 pojawiły się w polskim lotnictwie na początku 1950. Przezbrajano w nie eskadry z Pe-2, jednakże faktycznie tak jak zauważyłeś zrezygnowano z pełnego przezbrojenia, bo w perspektywie były już bombowce odrzutowe. Pierwsze Ił-28 otrzymano w 1952 i zaczęto zastępować nimi wszystkie bombowce śmigłowe, i Pe-2 i Tu-2.
Ale mam wrażenie, że IŁ- 28 to i tak był model przejściowy. Był płatowcem nierozwojowym. Tak jakby mu dołożyli tylko silniki odrzutowe. Osiągi też nienadzwyczajne.
Ciekawe co Rosjanie planowali jako model docelowy?