wika
Jakiś czas temu zwróciłam uwagę na to, że ta wspaniała kultura minojska zaczerpnęła pewne wzorce z Egiptu. Kultura minojska rozwijała się na Krecie, a jak głosi legenda, Kreteńczycy byli świetnymi żeglarzami. Eksport i import między Egiptem, a Kretą rozwijał się świetnie. Jak się okazuje pewne elementy kultury również zostały "importowane" z kraju faraonów.
Chciałabym zwrócić uwagę na motyw niebieskiej małpy. Pojawia sie ona tak w malowidłach egipskich jak i minojskich, przy czym te egipskie są zdecydowanie starsze. A czy widzieliście sarkofag z Agia Triada? Moim zdaniem podobieństwa są ewidentne. W tym temacie chciałbym porozmawiać o innych podobieństwach jakie dostrzegliście, a jednocześnie zastanowić sie nad źródłem owej zbieżności.
Jak już kiedyś pisałrm, nie znam się na starożytności.
Mam pytanie.
Jakie są ramy czasowe kultury minojskiej?
I czy wiadomo dlaczego upada?
Minojczycy często dopływali do Egiptu i nawet płacili mu daniny. Poza tym w okresie rozkwitu kultury minojskiej panuje moda na "egipskość", np. książęta Syro-kanaanu żyją jak egipcjanie, czytają egipską literaturę, a nawet chowają się z zachowaniem pełnego egipskiego obrządku pogrzebowego.
Jakie są ramy czasowe kultury minojskiej?
I czy wiadomo dlaczego upada?
Ramy czasowe (oczywiście podane w przybliżeniu) to: 3 000 p.n.e do 1 100 p.n.e. Oficjalnie przyjmuje się, że upadek kultury minojskiej spowodował wybuch wulkanu na wyspie Thera w XV w p.n.e ale jak się okazuje niektórzy badacze uważają, że wcale nie była to główna przyczyna upadku. Ponoć zniszczenia na Krecie datowane są na okres późniejszy, już po wybuchu wulkanu. Niemniej jednak oficjalna i najbardziej popularna wersja wydarzeń właśnie wulkanowi przypisuje zniszczenie kultury minojskiej.
Tak na prawdę to upadek tejże kultury jest wynikiem najazdu Dorów i wyparcia kultury minojskiej przez, znacznie słabiej rozwiniętą, kulturę dorycką. Kultura minojska upadła, ponieważ nie istniały już minojskie centra polityczne. W czasach zamętu nikt nie myślał o tworzeniu dzieł sztuki, a po ustabilizowaniu się władzy Dorów, sztuka minojska została zapomniana.
Nie zgodzę sie z Tobą chaemuasetcie. Dorowie przyczynili się, a właściwie to nawet doprowadzili do upadku kultury mykeńskiej. Jeżeli jakiś lud miał "wykończyć kulturę kreteńską to byli to Achajowie. To oni jako lud wojenny, korzystając z wybuchu wulkanu i trzęsień ziemi najeżdżali bezbronną Kretę. Ponoć nawet porywali kreteńskich rzemieślników.
PS. Trzeba będzie napisać osobne tematy o kulturze minojskiej i mykeńskiej.
Oj! Przepraszam... Przyznaję się do popełnienia tak rażącego błędu merytorycznego, jakim jest pomylenie Achajów z Dorami Myślałem o Achajach a pisałem "Dorowie", heh, często mi się zdarza
Jednakże wracając do tematu. Uważam jednak, że wybuch wulkanu na Therze (dzisiejszy Santoryn) to jednak zbyt mało, żeby osłabić tak rozwiniętą kulturę, jak mykeńska, aby jacyś napastnicy mogli ją zatrzeć. Czy wybuch Wezuwiusza zniszczył Rzym i jego kulturę??? Nawet jej nie osłabił. Możnaby rzec, że Rzym to nie Kreta, lecz wydaje mi się, że wybuch wulkanu to zbyt mało.
Wskazywałbym raczej na "barbarzyńskość" Achajów. W końcu ich kultura była zwrócona w zupełnie innym kierunku niźli kultura Kreteńska. To mogło być powodem zniknięcia tej kultury po podboju achajskim...
Trochę zboczyliśmy z tematu wiec chciałabym wrócić do głównego wątku.
Co sądzicie o idei fresków naściennych? Jeżeli o mnie chodzi to widzę zaskakujące podobieństwa między Kretą a Egiptem i to zarówno w tematyce jak i w formie. Częste są motywy procesji religijnych i przedstawienie byka ( nierozłącznie kojarzy mi się to z egipskim Apisem ale byki kreteńskie nie maja odpowiadającego mu umaszczenia). Zwróćcie też uwagę na proporcje postaci na freskach. Moim zdaniem dość dobrze wpisują sie w kanon egipski. Układ stóp poszczególnych postaci zdecydowanie nawiązuje do stylu egipskiego.
Hmm... Bardzo ciekawe podejście, ale zwróć uwagę, że np. w sztuce Syryjskiej występują podobne motywy. Wydaje mi się, że wiąże się to z ekspansją polityczną i kulturalną Egiptu w tym okresie. W większości krain, wśród wyższych sfer społeczeństwa, w tym okresie istnieje po prostu moda na "egipskość", tak jak np. w Europie w XVII czy XVIII wieku była moda na wzór francuski...
Oczywiście wcale nie neguję faktu, że wpływy egipskie były dość rozległe. Niemniej jednak kontakt z kulturą minojska w jakiś sposób potwierdza tezę o owej dominacji Krety na morzu, lub trochę mniej kontrowersyjnie: o dość dobrych umiejętnościach żeglarskich ludów przez nas omawianych.