wika
Jakie były modele czołgów używanych przez armie w I wojnie św.?? Osobiscie znam tylko 3 typy:
angielski Mark I, francuski Renault FT 17, i niemiecki AV7............
czy znacie inne??? Jeżeli tak to podajcie też dane techniczne.
Na początek Francja:
Renault FT-17/FT-18
Wymiary: 4,10x1,74x2,14 m
Masa: 6,8 t
Uzbrojenie: zależnie od wersji
Opancerzenie: od 6 do 16 mm
Jednostka napędowa: silnik benzynowy Renault o mocy 35 KM
Prędkość maksymalna: 7,7 km/h
Zasięg: 35 km
Skonstruowany przez inżynierów Louisa Renaulta oraz Serre. Występował w czterech wersjach: z karabinem maszynowym Hotchkiss Mle 1914 kal. 8 mm (z zapasem 4800 naboi), działkiem piechoty Puteaux S.A. 18 kal. 37 mm (z zapasem 237 pocisków), krótkolufową haubicą 75 mm (jako Renault BS) oraz pojazd dowodzenia z radiostacją (jako Renault TSF).
Do zakończenia wojny wykonano 3177 czołgów.
Schneider CA (CA 1)
Wymiary: 6,32x2,05x2,30 m
Masa: 14,6 t
Uzbrojenie: 1 krótkolufowa haubica Schneider kal. 75 mm i 2 karabiny maszynowe Hotchkiss Mle 1914 kal. 8 mm
Opancerzenie: od 5 do 25 mm
Jednostka napędowa: silnik benzynowy o mocy 55 KM
Prędkość maksymalna: 6,75 km/h
Był to czołg opracowany przez płk Estienne wraz z inż. M.Brille z zakładów Schneider-Creusot w 1916 roku na bazie produkowanego we Francji z licencji amerykańskiego ciągnika rolniczego firmy Holt (stosowanego też w artylerii do holowania ciężkich dział). Opracowano również wersje rozwojowe CA 2 oraz CA 3.
Schneider Saint Chamond M16
Wymiary: 8,69x2,67x2,36 m
Masa: 24 t
Uzbrojenie: 1 armata polowa Schneider Mle 1897 kal. 75 mm i 4 karabiny maszynowe Hotchkiss Mle 1914 kal. 8 mm
Opancerzenie: od 11 do 17 mm
Jednostka napędowa: silnik benzynowy o mocy 90 KM napędzający prądnicę oraz dwa silniki elektryczne napędzające gąsienice
Prędkość maksymalna: 9 km/h
Opracowany na bazie doświadczeń z poprzednim modelem. Wyprodukowano ok. 400 egzemplarzy.
Witam.
Dzięki za informację, nigdy nie wiadomo kiedy się przyda, zwłaszcza jeżeli chodzi o uzbrojenie Wojska Polskiego, gdyż jak dobrze pamiętam to mieliśmy na początku właśnie wozy z Francji. Chyba sprawa dotyczyła twierdzy brzeskiej, kiedy to zatarasowano bramę własnie starymi francuskimi wozami, a może się mylę ?
Poproszę o dalsze państwa, zwłaszcza Niemcy.
Pozdrawiam.
twierdzy brzeskiej, kiedy to zatarasowano bramę własnie starymi francuskimi wozami
To były Renault FT - 17. To musiało ciekawie wyglądać ;).
Witam.
Zawsze się zastanawiałem, jak to mogło powstrzymać Guderiana i jego XIX KPanc, przed sforsowniem tej bramy i wjazdem do środka.
Pozdrawiam.
Zawsze się zastanawiałem, jak to mogło powstrzymać Guderiana i jego XIX KPanc, przed sforsowniem tej bramy i wjazdem do środka.
Tak samo jak powalone drzewo zatrzymuje na drodze autobus. Kilka ton żelastwa robi swoje....
Witam.
Fatalny przykład. Autobus chociażby nie wiem jak wielki nie ma uzbrojenia i siły przebicia. Zastanawiam się całkiem poważnie nad tym faktem, dlaczego twierdza nie została zajęta z marszu.
Ważący 6,8 tony czołg FT-17 posłużył jako kłoda drewna położona wpoprzek tunelu. Na dokładkę z tyłu stał następny czołg. Razem około 13 ton nieruchawej stali. Żaden niemiecki czołg nie był w stanie wjechać do środka Cytadeli przez bramę, ani pokonać grubych ścian i skarp fortecznych. Moim zdaniem przykład jednak pasuje...
Warto dodac że czołgów po raz pierwszy użyto w Bitwie pod Sommą.
Pomijając prototypy, to brytole mieli Mk I, Mk II, Mk III, Mk IV, Mk A Whippet.
Gwoli ścisłości nazwa FT-17 jest nazwą "dziennikarską" i nigdzie nie występuję w dokumentach (chyba dopiero w polskich). Prototyp zwał się Automitrailleuse à chenilles Renault FT modèle 1917; zaś seryjne Char à canon 37 i Char mitrailleur.